5 zasad idealnej obsługi klienta

5 zasad idealnej obsługi klienta

obsługa klienta

Bez względu na branżę, wielkość obrotów czy liczbę zatrudnionych pracowników, każda firma działa dla swoich aktualnych i przyszłych klientów i to oni powinni być dla niej najważniejsi. Dlatego właśnie tak istotne jest, aby kontakty z klientami były zawsze na jak najwyższym poziomie. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady profesjonalnej obsługi klienta, które warto wdrożyć u siebie.

1. Kompetentni i rzetelni pracownicy

Znajomość oferowanych produktów i usług, powinna być podstawą dla każdego z pracowników. Dobrze jest przygotować sobie wcześniej przykładowe odpowiedzi na ewentualne pytania, które mogą pojawić się w trakcie rozmowy. Jeśli i tak klientowi uda się nas zaskoczyć, zamiast odpowiadać “nie wiem”, które jest niedopuszczalną odpowiedzą, o wiele lepiej jest zapytać się o daną kwestię osoby wyżej lub takiej, która jest zorientowana tym w temacie.

Szukasz wsparcia w marketingu internetowym? Zajrzyj na https://intle.pl/pozycjonowanie stron internetowych.

2. Szybka reakcja

Jeśli chcemy, aby klient w pełni był zadowolony z usługi, powinniśmy zapewnić mu szybki dostęp do informacji, która akurat go interesuje lub produktu, którego poszukuje. Niezależnie czy jest to zapytanie w trakcie rozmowy w sklepie stacjonarnym czy pytanie wysłane mailem. Odpowiedź powinna być równie szybka. Nie może dojść do sytuacji, w której pracownik odmawia pomocy klientowi twierdząc, że jest zajęty czymś innym.

3. Indywidualne traktowanie

Jeśli klient poszukuje danego produktu lub usługi, konsultant powinien umieć odnaleźć ewentualne zamienniki lub inne elementy zestawu. Wiedząc co dokładnie interesuje klienta może zaproponować produkty, które także spodobają się lub przydadzą się kupującemu. W zależności od sposobu pracy naszej firmy, możemy także stosować notatki przy konkretnych klientach, w których zapisywać będziemy najważniejsze informacje o nich. Dzięki temu, przy każdym kolejnym kontakcie, klient nie będzie musiał od początku tłumaczyć czego poszukuje i jaka jest jego sytuacja.

4. Życzliwość i uśmiech

Mimo, że kwestia ta wydaje się być oczywista, to jednak bardzo często tak nie jest. Brak uprzejmości i zdawkowe odpowiedzi to coraz popularniejsze zachowanie pracowników sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Zapracowani, niedbali i nieżyczliwi pracownicy wypadają bardzo nieprofesjonalnie w oczach klientów. Wystarczy uśmiech, skupienie się na szukającej jakiegoś produktu osobie lub zwyczajna uprzejmość, aby klient jeszcze chętniej wrócił do naszej firmy.

5. Równe traktowanie klientów

Mimo, iż często o wiele lepiej traktuje się osoby dysponujące większą ilością gotówki, jest to niezwykle nieprofesjonalne i nieuprzejme zachowanie. Każdy z klientów powinien być traktowany tak samo, niezależnie od tego czy przyszedł do nas po jedną, dodatkowo najtańszą rzecz lub usługę, czy zamierza wykupić cały sklep. Uśmiech, otwartość i pozytywne nastawienie powinna otrzymać od nas każda osoba, którą zainteresowała nasza oferta.